28/03/2020

Naga prawda

Obraz „Prawda wychodząca ze studni” który namalował francuski artysta Jean-Leon Gerome w 1896 roku, prześladuje mnie od roku. Ciągle się na niego natykam na różnych stronach. Jest dziwny i niepokojący.
W apce DailyArt jest to obraz na dzisiaj.
Wczoraj było o nagiej duszy, a dziś o nagiej prawdzie. Koincydencja.
Może dlatego, że sklepy z ubraniami są zamknięte ;(




Artysta namalował przynajmniej 4 obrazy o tej tematyce, personifikujące Prawdę jako nagą kobietę, wrzucaną do studni, na jej dnie lub z niej wychodzącą. Inspiracją był podobno aforyzm Demokryta:

„O prawdzie nie wiemy nic, jako że prawda spoczywa na dnie studni”.

Legenda XIX wieku stwierdza, że Prawda i Kłamstwo spotkały się raz.
Prawda przywitała się z kłamstwem, mówiąc: „Dziś jest cudowny dzień”.
Prawda spogląda w niebo i wzdycha, bo dzień był naprawdę piękny.
Spędzili razem trochę czasu, aż dotarli do dużej studni. Kłamstwo zanurzyło rękę w wodzie i zwróciło się ku Prawdzie. „Przyjemna i ciepła woda”, powiedziała „jeśli chcesz, możemy popływać razem?”
Prawda znów była niedowierzająca. Włożyła rękę do wody, a woda była naprawdę przyjemna. Przez chwilę pływały, gdy nagle Kłamstwo wyszło ze studni, założyło ubranie Prawdy i zniknęło.
Wściekła Prawda wychodzi ze studni i biega wszędzie, aby znaleźć Kłamstwo i odzyskać swoje ubranie. Świat, widząc Prawdę nagą, odwraca wzrok, z pogardą i wściekłością.
Zawstydzona biedna Prawda powraca do studni i znika na zawsze, ukrywając się w niej, ze wstydu.
Od tego czasu Kłamstwo podróżuje po świecie, przebrane za Prawdę, wszyscy są zadowoleni z istniejącego porządku, a świat w żaden sposób nie chce widzieć nagiej Prawdy.


Prawda jest niewygodna. Gdy dowiesz się jaka jest prawda, będziesz musiał coś z tym zrobić.
Gdyby się okazało, że wszyscy rządzący światem zachorowali na tajemniczą chorobę i robią wszystko, żeby zniszczyć zwykłych ludzi, zabrać im wszystko. Co byś zrobił z tą wiedzą? Nic. Bo nie masz na to wpływu, teraz. Możesz tylko rozwinąć swój warkocz i zobaczyć siebie w nowej, lepszej rzeczywistości, gdzie prawda wygrywa.

Nie opłaca się mówić prawdy.
Przekonali się o tym lekarze i pielęgniarki na całym świecie. Gdy informują, że w szpitalach nie ma wystarczającej ilości środków ochrony to zostają zwolnieni.
A powinni robić zdjęcia, nagrywać filmiki o rzeczywistości szpitalnej, zbierać dokumenty. Cokolwiek. Ujawnić to gdy będzie bezpiecznie.
Z wirusa znanego od lat zrobiono wroga, z którym trzeba walczyć, łamiąc wszelkie prawa człowieka. Nie wiadomo na co ludzie umierają i nigdy się nie dowiemy, bo wszystko zostaje spalone. Mało kto pracuje, tylko drukarki pieniędzy pracują nieustannie.


To dla tych co znają rosyjski. A może to fotomontaż. Prawda nie może leżeć na widoku.

Malcolm X – jeden z przywódców ruchu afroamerykańskiego, zastrzelony 21.02.1965 r. powiedział:

Jestem za prawdą, bez względu na to, kto to mówi.
Jestem za sprawiedliwością, bez względu na to, kto jest za czy przeciw.
Jestem przede wszystkim człowiekiem i jako taki jestem za kimkolwiek i wszystkim, co przynosi korzyści całej ludzkości”.

O Prawdzie pisałam już, np. tu swiat-jest-taki-jaki-byc-powinien

Prawda jest prosta i dostępna dla wszystkich.

Nigdy nie przyznawaj się, że znasz prawdę. Pożyjesz dłużej. Wszystko minie.

Liga rządzi, liga radzi, liga nigdy was nie zdradzi” - Seksmisja


4 komentarze:

  1. Bajka dobrze, że jesteś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję, często to słyszę, ale od osób, które znam.
    Ciesze się, że też jesteś. :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bajka ja też Ci dziękuję, że jesteś. Odkryłam cię gdy zastanawiałam się czy kupić "Modelowanie przyszłości". Książka nie zauroczyła mnie tak jak transerfing ale na twoim blogu już zostałam. Nie mogę się zarejestrować do ciebie, żeby nie być anonimową, bo konto mam tylko na wordpressie. Dzięki, pozdrawiam, Rosemount

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję, że jesteś. Jest nas więcej.
    Mam tę książkę. Muszę ją jeszcze raz przeczytać.
    To inne spojrzenie na ten sam temat.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń