11/03/2014

Aforyzmy

Rano o 8.48 obudził mnie dzwonek do drzwi. To był kominiarz. Wiedziałam, że przyjdzie, ale nie myślałam, że nie wstanę rano. Sprawdził przewody kominowe w łazience i kuchni. Kominiarz widząc mnie zaspaną powiedział, że jedni jeszcze śpią, inni dopiero wstali, a innych nie ma w domu. Ot, taki filozof. Życzył mi miłego dnia i jeszcze powiedział, że naprawdę będzie ładny dzień, bo już jest pięknie.

Dobry początek dnia :)

Przypomniało mi się, że na środę będę potrzebowała Mitologii greckiej i zaczęłam jej szukać na półkach z książkami. Znalazłam Mitologię indyjską, znalazłam dzieła Platona, ale Mitologii nie. Wpadła mi w ręce malutka książeczka, którą zaczęłam czytać.


We wstępie autor napisał:

Mowa jest perłą, przysłowie – jej pobłyskiem” - twierdzi boski Konfucjusz, aforyzmy to lśniące „wśród mroku nocy latarnie” - utrzymują Japończycy, to „miód mądrości” - zapewniają Hindusi, to „najwonniejsze kwiaty z sadów poezji” - wołają z zachwytem poeci arabscy i perscy.

Zaciekawiona zaczęłam czytać dalej i wybrałam z każdej części jeden aforyzm, który mi się spodobał.

Aforyzm chiński:

Im więcej kto z nas umie,

tym bardziej wie, jak mało,

i łatwiej to rozumie,

im więcej kto z nas umie...

Bo okruch tylko w tłumie

stanowi wiedzę całą -

im więcej kto z nas umie,

tym bardziej wie, jak mało...

Aforyzm japoński:

Nie sztuka umrzeć, sztuka żyć

w słońcu i kwiatów woni,

każdy potrafi w ziemi zgnić,

nie sztuka umrzeć, sztuka żyć...

Mocno zasady tej się chwyć,

śmierć cię i tak dogoni -

nie sztuka umrzeć, sztuka żyć

w słońcu i kwiatów woni.

Aforyzm hinduski:

Kto cudze śledzi błędy,

o własne ten nie stoi,

dla siebie wciąż ma względy,

bo cudze śledzi błędy.

Gdziekolwiek spojrzeć, wszędy

od takich aż się roi -

kto cudze śledzi błędy,

o własne ten nie stoi.

Aforyzm arabski:

Nie uganiaj się za dolą,

sama cię nawiedzi,

czy bez woli, czy też z wolą,

nie uganiaj się za dolą …

Od biegania nogi bolą,

lepiej, gdy kto siedzi -

nie uganiaj się za dolą,

sama cię nawiedzi.

Aforyzm perski:

Kto na własnym miejscu siada,

nikt mu wstać nie każe,

uszanuje go gromada,

kto na własnym miejscu siada …

Dobra bowiem to zasada

i z rozsądkiem w parze -

kto na własnym miejscu siada,

nikt mu wstać nie każe.

Teraz w internecie jest wszystko, więc na pewno i te aforyzmy. Kiedyś komuś chciało się dokonać wyboru i wydać taką książeczkę. I to w nakładzie – 100 000+200 egz. Musiałam ją dostać kiedyś w prezencie, a przeczytałam uważnie dopiero dzisiaj. Może pod wpływem kominiarza – filozofa ;)

Faktycznie dzień był przepiękny. Obok słońca można było dzisiaj zobaczyć na niebie księżyc i to w środku dnia.

godz. 15.25 skrzyżowanie - Piotrkowska i Tuwima

Codzienność wcale nie jest nudna.

Warto każdego dnia skupić się na czymś ładnym, dobrym, pięknym. Dobre myśli tworzą dobrą rzeczywistość.

I tak oto rozpoczął się kolejny dobry tydzień :) Może okaże się, że zaginiony samolot wleciał w inny wymiar i przyleci z powrotem. Takie zabawy ufo. ;)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz