07/06/2019

Ładny dzień

Musiałam dzisiaj coś załatwić dla rodziców w ich domu. Komunikacja w mieście jest beznadziejna, więc poszłam pieszo. Szybciej i przyjemniej, i nie śmierdzi.
Po drodze spotykałam samych ładnych ludzi. Kobiety były ładnie ubrane i sympatyczne. Przecież to zwykły dzień i nie ma potrzeby się stroić.
Uśmiechałam się do siebie, bo to rzecz niespotykana. Niby zwykły dzień, a ludzie tacy ładni, otoczeni rozświetlającą aurą. Skąd wiedzieli, że ja tam będę ;) To dla mnie, dziękuję ;))) Nie trzeba było się tak stroić ;)
Osiedle moich rodziców zamieszkują ludzie w ich wieku, czyli starzy, 80+ Od kiedy zaczyna się starość?
Gdy byłam mała to osiedle było zamieszkałe przez młodych ludzi z dziećmi. Osiedle się zestarzało, dzieci się wyprowadziły i zostali starzy ludzie. Zwykle do rodziców jechałam wieczorami, na imprezy rodzinne. Dzisiaj byłam po południu, więc ludzie byli w parku, na ulicach, wszędzie.
Na osiedlu mieszka też sporo młodych Ukraińców. Mieszanie narodowości trwa.

Park z lipami w słoneczny ładny dzień

Zdałam sobie sprawę, że nie każdy może być stary. Znałam wiele osób, które umarły i nie doczekały starości. Starość nie jest łatwa. Czy człowiek schorowany, potrzebujący pomocy może żyć godnie, bez poniżania i wyzyskiwania? Oni już nawet nie oczekują pomocy, tylko chcą przetrwać w tym nieprzyjaznym dla nich świecie. Muszą nadążyć za zmianami i jakoś sobie radzić.
Ciekawe, że pamiętałam ludzi, których spotkałam po drodze. Nie zmienili się znacznie. Przybyło im zmarszczek, ale są rozpoznawalni. Nie używają botoksu, ani bronzerów lub rozświetlaczy.

Zimne wezwanie poranka Caras Ionut

Dużo jest wiekowych par. Chodzą razem do sklepów czy do parku. I jakoś im mija ten czas. Nie wymagają nadmiernej uwagi, znajomi się wykruszają. Mają telefony, ale nie ma do kogo zadzwonić i porozmawiać. Ciągle mają coś do roboty i gromadzą za dużo rzeczy. Historii życia się nie wyrzuca, wszystko jest ważne. Nie próbuj zmieniać starego człowieka. Nie niszcz autorytetu. Wykorzystaj doświadczenie. Nie narzekaj.

Caras Ionut

Bycie starym jest trudne do nauczenia się i nie każdy może być stary. Jeśli jednak doczekasz starości to szanuj już teraz starych ludzi. Oni żyją za tak małe pieniądze, że to duży wyczyn nie umrzeć. Może dotrwasz do starości, jak będziesz miał szczęście. I jak sobie sam poradzisz?

Caras Ionut

Autorem wybranych zdjęć jest rumuński fotograf Caras Ionut. Były marynarz przy wykorzystaniu Photoshopa wykonuje cyfrowe surrealistyczne mistyczne pejzaże.

I tak minął mi ten ładny dzień, wśród ładnych ludzi i ładnych okoliczności przyrody. 


2 komentarze:

  1. Poruszające zdjęcia, dzięki za słowa o starości. Moje dziecko kiedyś powiedziało "żeby być staruszkiem to się trzeba nim urodzić" :) Czyż to nie prawda? Jedni mają skrzywione twarze od urodzenia inni są pogodni do samego końca...

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja kuzynka nie zaprosiła babci na swoje wesel, bo jak powiedziała "nie lubi starych ludzi". Odpowiedziałam jej, że ona też będzie stara. Myliłam się. Nie każdy będzie stary, bo umrze wcześniej. Wujek umarł, kontakt się urwał. Mało mnie ona obchodzi.

    Prawda, jacy ludzie są zdolni :)

    OdpowiedzUsuń